Manufaktura Radości
  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt

Manufaktura Radości

  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt
Bez kategorii

Konsumpcja, która zmienia świat??

written by Manufaktura Radości 13 marca 2010
Konsumentami
jesteśmy wszyscy. Czy mamy zasobny portfel, czy dwa razy oglądamy każde
10 zł – nasze wybory decydują w pośredni i bezpośredni sposób o tym jak
wygląda świat i społeczeństwo, w którym żyjemy; jak traktują nas
pracodawcy,  czy i jaką mamy pracę, jak jesteśmy postrzegani i szanowani
przez wielkie światowe sieci sprzedaży.
Polacy,
po latach komuny nie przyzwyczaili się jeszcze do tego stwierdzenia i
bardziej niż świadomie – wybierają podświadomie – pchani do zakupów
reklamą, przymusem medialnym i podszeptami ego. Trochę tak jak dzieci –
wybieramy to co bardziej kolorowe, ciekawsze, ładniej zapakowane i
mocniej nagłośnione. Nasz gust i smak jest kształtowany gdzieś poza
naszym świadomym umysłem – wybór jest dokonany instynktownie –  bez
zagłębiania się w jego  przyczyny i skutki.  
Produkty
firm dobrze traktujących klientów czy środowisko nie sprzedają się u
nas lepiej – wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez GFK
Polonia na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Społecznie odpowiedzialny biznes
mimo, że znany specom od marketingu i kształtowania wizerunku –  dla
przeciętnego Polaka znaczy bardzo mało. Aż  60 % z nas twierdzi, że
zwraca uwagę na to czy firma, której produkt nabywa postępuje etycznie –
ale nie ma zamiaru za taki produkt płacić więcej. Tylko ok. 27 %
Polaków jest gotowa za etykę w biznesie zapłacić –  mając przy tym
świadomość, że wyższa cena przełoży się pośrednio na wyższą jakość
życia, środowiska i lepsze traktowanie tak konsumenta jak i pracownika.  
Okazuje
się więc, nie po raz pierwszy, że mamy podwójną moralność. Potępiamy
wykorzystujących biednego człowieka pracodawców, przedsiębiorców
nielegalnie lub na wpół legalnie niszczących środowisko naturalne,
kiepskie traktowanie nas – klientów, jednocześnie podkreślając, że liczy
się tylko jedno – CENA.
Idealistami
nie jesteśmy- jak słusznie stwierdza Bolesław Rok z Centrum Etyki
Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego; co gorsza tacy z nas trochę
podwójni  moralizatorzy:  z jednej strony domagający się wysokich
pensji, ludzkiego i przestrzeganego zawsze i wszędzie prawa pracy,
miłych sprzedawców, przyjaznych   firm – najlepiej  przy okazji – bez
naszego wsparcia i udziału.
Zachodnie
społeczeństwa, te trochę dłużej od nas działające na wolnym rynku – już
jakiś czas temu zaczęły odwracać się od nieetycznych firm i wybierać
tak, aby wpływać na świat – ten dalszy i bliższy. Dziś w Wielkiej
Brytanii produkty sygnowane marką Fair Trade
, sprzedają się rocznie za blisko 900 mln euro. Organizacja, która te
produkty wpiera i promuje, za naczelny cel stawia sobie szacunek dla
ludzi i środowiska – stawianie tych dwóch spraw przed zyskiem,
traktowanym jako jedyny właściwy i prawidłowy cel biznesu.
Co
skłoniło jedną ze znanych sieci dyskontowych do zmiany polityki firmy
po skandalu wywołanym przez byłą pracownicę – latami eksploatowaną i
zmuszaną do pracy po godzinach?? Strach – że ludzie w końcu przestaną
przychodzić, że wyrażą swoje oburzenie i   sprzeciw mówiąc : koniec, nie
ważne że tanio, już tu nie kupię.
Czemu
wielkie koncerny sportowe, produkujące buty, piłki, torby w krajach
słynących z taniej siły roboczej, zaczęły po doniesieniach prasowych na
temat wykorzystywania nieletnich pracowników do niewolniczej pracy
panicznie dbać o swoje dobre imię i godne, przyzwoite warunki we
wszystkich swoich fabrykach? 
Tak,
my konsumenci mamy wielką siłę i wielką moc. Każdy wydany dolar, złoty
czy euro – znaczy więcej niż słowo sprzeciwu, niż grymas niezadowolenia,
czy malujące się na twarzy święte oburzenie. Jeśli nie chcemy być
traktowani jak podmioty, jeśli chcemy aby nam i naszym dzieciom żyło się
lepiej i sprawiedliwiej, wybierajmy trochę bardziej świadomie.
Słuchajmy ludzi, nie popierajmy za przysłowiowe kilka groszy tych,
którym poparcie się nie należy, ale tych, którzy na to poparcie pracują i
o nie dbają.
Może
i świat nie zmieni się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale
krok po kroku –jak kropla, która drąży skałę zacznie wracać do wartości,
które są większości z nas bliskie i które chcielibyśmy w naszym życiu
pielęgnować.  
Czy te parę złotych więcej, wydane miesięcznie na nasze zakupy nie jest tego warte??
Dane statystyczne za “Rzeczpospolita” :”Dla klientów ważna jest cena a nie etyka” 03/2010
Akademia Dobrego Życia
3 komentarze
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
wcześniejsze posty
W Płocku wiosny nie widać…
następne posty
Bohaterowie nie z tej bajki

MOŻE CI SIĘ RÓWNIEŻ SPODOBAĆ...

Przyszłość

12 września 2013

Miedzy wiarą, a wytrwałością

17 kwietnia 2013

Jesienne lato mówi adieu

7 października 2011

Robert Misrahi o wyborach i szczęściu

5 lutego 2010

Voyage, voyage

17 marca 2011

Jawa czy sen ?

2 maja 2013

Gnębione ciało się mści

11 listopada 2011

Dotknąć nieba patykiem

27 maja 2014

TOP FIVE

29 grudnia 2013

Nasz wybór

31 stycznia 2012

3 komentarze

醫學美容 ION MAGNUM cosmedicbook 6 października 2018 - 09:37

Venus Legacy™是第一個,也是唯一一個得到美國食品藥品監督管理局批准,利用4D™技術結合多極射頻(RF)、磁力脈衝、變量脈衝VariPulse™技術(VP)和實時熱力反饋的設備,這使Venus Legacy™能夠提供一個既安全又無痛的療程,並取得理想效果。Venus Legacy™的療程為所有類型的肌膚提供一個100安全和無痛的美容過程,並針對面部、頸部及身體各處,提供以下即時和持久的效果 非手術塑型 減少橙皮紋 減少皺紋 減少皮下脂肪 收緊肌膚

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
一般網店 6 października 2018 - 10:38

搜尋分析

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
瑕疵遮瑕膏 6 października 2018 - 13:12

關於林進德醫師、阿德醫師、官方網站及 整形外科、醫美雷射、教育、 案例之討論。

Zaloguj się, aby odpowiedzieć

Zostaw komentarz Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

O mnie

O mnie

Witaj, nazywam się Małgosia Dawid, miło mi Cię u mnie gościć! Jestem pisarką, blogerką, a przede wszystkim kobietą, która... [Czytaj dalej]

Facebook

Facebook

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

Ostatnie Wpisy

  • Świetlik, który nie mógł świecić – opowieść o tym, że czasem nasze prawdziwe światło ukazuje się w ciemności

    2 grudnia 2025
  • Nie możesz rozkazywać swoim siłom witalnym – jak przeżyć końcówkę roku?

    28 listopada 2025
  • “Tam, gdzie kończy się czas” – nowa książka już dostępna

    13 listopada 2025
  • 10 sposobów na zdrowe zamknięcie trudnego rozdziału w życiu

    7 listopada 2025
  • Wrzesień jak Nowy Rok – cykle życia, plany, plony i co tam masz w koszyku?

    30 sierpnia 2025

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

  • Facebook
  • Instagram

@2018 - Manufaktura Radości. Realizacja: RekLama Design


W górę
Strona wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony, w celu analizy ruchu na stronie, zapewniania funkcji społecznościowych oraz korzystania z narzędzi marketingowych. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?Zgadzam się