W Wielki Piątek nie sposób pisać o czymś
innym niż o cierpieniu. Bo to ono wychodzi do nas z obrazu krzyża, z
biblijnej historii sprzed 2000 lat, z muzyki ciszy, puszczanej w
spokojniejszym niż zwykle radio: wreszcie i najmocniej chyba, z naszego
własnego życia.
innym niż o cierpieniu. Bo to ono wychodzi do nas z obrazu krzyża, z
biblijnej historii sprzed 2000 lat, z muzyki ciszy, puszczanej w
spokojniejszym niż zwykle radio: wreszcie i najmocniej chyba, z naszego
własnego życia.
Z dzisiejszej symboliki i zdarzeń, które
się z nią wiążą, można przygotować Bogu śmiertelny akt oskarżenia.
Gdzie jego miłosierdzie, wszechmocność, wszechwiedza i zdolności, jeśli
dopuszcza do męki niewinnego człowieka na krzyżu? Gdzie jest kiedy
dzieci, sprawiedliwi, dobrzy ludzie giną w wypadkach, doznają ciężkich
chorób, cierpią ponad miarę i sens? Gdzie jego miłość i współczucie? No gdzie?
się z nią wiążą, można przygotować Bogu śmiertelny akt oskarżenia.
Gdzie jego miłosierdzie, wszechmocność, wszechwiedza i zdolności, jeśli
dopuszcza do męki niewinnego człowieka na krzyżu? Gdzie jest kiedy
dzieci, sprawiedliwi, dobrzy ludzie giną w wypadkach, doznają ciężkich
chorób, cierpią ponad miarę i sens? Gdzie jego miłość i współczucie? No gdzie?
“Uczeni w piśmie” nie znajdują odpowiedzi
na te pytania, postawione już wieki temu w Księdze Hioba. Czasem mówią o Bożej
karze: tylko jak ma się ona do Bożego miłosierdzia? Czy naprawdę chcemy
widzieć Boga jako bezwzględnego szpiega ludzkich słabości, który przy
pierwszej nadarzającej się okazji kopnie leżącego, żeby popamiętał kto
tu rządzi? Jaki sens ma taki Bóg: właściwie bestia żądna ofiary z krwi
i ciała, która zabierze dziecko matce w odwecie za niedotrzymanie
dekalogu?
na te pytania, postawione już wieki temu w Księdze Hioba. Czasem mówią o Bożej
karze: tylko jak ma się ona do Bożego miłosierdzia? Czy naprawdę chcemy
widzieć Boga jako bezwzględnego szpiega ludzkich słabości, który przy
pierwszej nadarzającej się okazji kopnie leżącego, żeby popamiętał kto
tu rządzi? Jaki sens ma taki Bóg: właściwie bestia żądna ofiary z krwi
i ciała, która zabierze dziecko matce w odwecie za niedotrzymanie
dekalogu?
Inni mówią o Bożej nauce, która ma
płynąć z cierpienia, o Bożych zamysłach, których nie rozumiemy i nie
pojmujemy naszym umysłem. Tylko co to za nauczyciel, który kształtuje
charaktery przez nieszczęścia i śmierć najsłabszych? Czego chce nauczyć
kilkuletnie dzieci konające na oddziałach onkologicznych? Czy tak chce
kształtować ich rodziców? Czy to nie za wysoka cena za wiedzę jaką mają
posiąść?
płynąć z cierpienia, o Bożych zamysłach, których nie rozumiemy i nie
pojmujemy naszym umysłem. Tylko co to za nauczyciel, który kształtuje
charaktery przez nieszczęścia i śmierć najsłabszych? Czego chce nauczyć
kilkuletnie dzieci konające na oddziałach onkologicznych? Czy tak chce
kształtować ich rodziców? Czy to nie za wysoka cena za wiedzę jaką mają
posiąść?
Jeszcze inni opowiadają historię o
gobelinie: z prawej strony płótna mamy piękny obraz – a pod spodem
plątaninę nitek, supłów, pozornie bez sensu – ale tylko dla ludzkiego
oka. Bo kryje się tam obraz, niezwykłe dzieło, które można odczytać dopiero z perspektywy całego życia. Czy jednak pociechą dla doświadczającego cierpienia jest fakt, że
uczestniczy w Bożej sztuce? Że przykłada swój los do boskiego planu?
Czy ten wszechwładny artysta nie mógł znaleźć lepszych sposobów?
gobelinie: z prawej strony płótna mamy piękny obraz – a pod spodem
plątaninę nitek, supłów, pozornie bez sensu – ale tylko dla ludzkiego
oka. Bo kryje się tam obraz, niezwykłe dzieło, które można odczytać dopiero z perspektywy całego życia. Czy jednak pociechą dla doświadczającego cierpienia jest fakt, że
uczestniczy w Bożej sztuce? Że przykłada swój los do boskiego planu?
Czy ten wszechwładny artysta nie mógł znaleźć lepszych sposobów?
Przemawia do mnie wyjaśnienie, które
można wyczytać między wersami Księgi Hioba: mówi ono, że Bóg chociaż
wszechmocny nie jest w stanie panować nad całym światem, który
stworzył. Kreacja wszechświata zastąpiła chaos – jednak nie całkowicie, nie do końca. Ten chaos wychyla co dzień nos zza zakrętu, wprowadza
w ludzkie życie zamęt i chociaż Bóg jest miłością i kocha człowieka,
to przecież nie był w stanie i może także nie mógł wyplenić zła,
które na świecie i w ludziach mieszka.
Bez zła nie bylibyśmy ludźmi – nasza
Wola nie byłaby prawdziwie wolną wolą, a stworzeni na boski obraz i
podobieństwo, mamy być zdolni do kształtowania swojego życia i swoich
wyborów. Mamy też wzrastać, a cokolwiek by nie pisać o cierpieniu, pomaga nam ono stawać się innymi ludźmi – przynajmniej wtedy, kiedy naprawdę odrobimy swoją lekcję i zechcemy z niej wyciągnąć naukę.
można wyczytać między wersami Księgi Hioba: mówi ono, że Bóg chociaż
wszechmocny nie jest w stanie panować nad całym światem, który
stworzył. Kreacja wszechświata zastąpiła chaos – jednak nie całkowicie, nie do końca. Ten chaos wychyla co dzień nos zza zakrętu, wprowadza
w ludzkie życie zamęt i chociaż Bóg jest miłością i kocha człowieka,
to przecież nie był w stanie i może także nie mógł wyplenić zła,
które na świecie i w ludziach mieszka.
Bez zła nie bylibyśmy ludźmi – nasza
Wola nie byłaby prawdziwie wolną wolą, a stworzeni na boski obraz i
podobieństwo, mamy być zdolni do kształtowania swojego życia i swoich
wyborów. Mamy też wzrastać, a cokolwiek by nie pisać o cierpieniu, pomaga nam ono stawać się innymi ludźmi – przynajmniej wtedy, kiedy naprawdę odrobimy swoją lekcję i zechcemy z niej wyciągnąć naukę.
Jest jeszcze jedno wytłumaczenie zła i
cierpienia i chociaż nie niesie ono odkrywczej mocy, to daje
oczyszczenie i swoistą ulgę. Złe rzeczy dzieją się przeważnie bez
powodu i bez planu: nie omijają dobrych ludzi, nie robią dla nich
wyjątków. Zdarzają się. Po prostu. Bo życie takie jest. Bo czasem trudno mówić o sprawiedliwości, bo każdy z nas rodzi się i umiera.
cierpienia i chociaż nie niesie ono odkrywczej mocy, to daje
oczyszczenie i swoistą ulgę. Złe rzeczy dzieją się przeważnie bez
powodu i bez planu: nie omijają dobrych ludzi, nie robią dla nich
wyjątków. Zdarzają się. Po prostu. Bo życie takie jest. Bo czasem trudno mówić o sprawiedliwości, bo każdy z nas rodzi się i umiera.
Einstein pisał, w liście do przyjaciela,
że nie chciałby wierzyć, że Bóg gra z Wszechświatem w kości. Szukał
porządku i reguły we wszystkim co jest. I chyba tu poniósł klęskę. Reguł
nie ma – a nawet jeśli są, zawsze bez sensu i reguły pojawiają się
wyjątki od nich. Takim wyjątkiem, taką częścią naszego życia jest cierpienie.
że nie chciałby wierzyć, że Bóg gra z Wszechświatem w kości. Szukał
porządku i reguły we wszystkim co jest. I chyba tu poniósł klęskę. Reguł
nie ma – a nawet jeśli są, zawsze bez sensu i reguły pojawiają się
wyjątki od nich. Takim wyjątkiem, taką częścią naszego życia jest cierpienie.
Wierzę, że to nie Bóg, ale raczej Wszechświat w
swoim chaotycznym bezmiarze gra z człowiekiem w pokera o życie. A Bóg, wbrew chaosowi, wbrew złu, które tworzy także człowiek jest z nami i nas podpiera swoją łaską, bo doświadczył w Wielki Piątek
cierpienia i wie już, jak ciężki i przewrotny potrafi być człowieczy
los.
swoim chaotycznym bezmiarze gra z człowiekiem w pokera o życie. A Bóg, wbrew chaosowi, wbrew złu, które tworzy także człowiek jest z nami i nas podpiera swoją łaską, bo doświadczył w Wielki Piątek
cierpienia i wie już, jak ciężki i przewrotny potrafi być człowieczy
los.
Inspiracja: “Dlaczego właśnie ja? Kiedy złe rzeczy zdarzają się dobrym ludziom” H. Kushner
4 komentarze
Wydaje mi się, że Krzyż zawsze będzie oskarżeniem Boga, jeśli się nie przyjmie, że Jezus umarł na krzyżu także jako Bóg.
napisał: Gość: love s patient, 213-134-185-103.home.aster.pl 2012/04/06 13:39:21
PIM商品管理系統整合
有關眼袋手術、眼袋、割眼袋、眼袋成形術、內開法脂肪下移筋膜修補等一些詳細敘述或似是而非或有爭議的事項。
加強優化面部輪廓,可被身體完全吸引,能自然地修飾面部輪廓 功效可長達24個月以上 JUVEDERM的特點: 效果立即可見 非永久性 非手術性 安全有效 效果自然 JUVEDERM獲歐盟(CE)及美國及藥物管理局(FDA)認證 首先及唯一獲得FDA認證在首次療程後能維持長達一年2-4功效 新世代專員Hylacross科技為產品帶來獨特的物理特質,包括凝聚力、支撐力及柔順度 8點提升 這是一套由全球著名醫學美容醫生Dr. Maurício de Maio,以JUVÉDERM®系列透明質酸產品為基礎而研發的面部優化療程,藉著簡單程序便達致面部優化效果,不需進行手術,減低風險。 此療程會根據病人的個別情況,重點針對面部8個最常因流失膠原蛋白及彈性纖維而凹陷的位置,再依據特定的順序,從顴骨至下巴位置配合JUVÉDERM®系列的透明質酸產品進行療程,從而改善這些位置的豐盈度及滑溜度,全面性優化面部輪廓。