Manufaktura Radości
  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt

Manufaktura Radości

  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt
Bez kategorii

Dyktat ciała

written by Manufaktura Radości 25 marca 2011
Ciało kobiece, jak żaden chyba inny
element współczesnej kultury masowej jest przedmiotem analiz, krytyki i
źródłem oczekiwań, które trudno udźwignąć.  Wszystkie jesteśmy równane
do szeregu –  pokazywane w jaskrawym świetle reflektorów i krytykowane
bezlitośnie jeśli nasz prywatny image odbiega od tego, którego oczekuje
wszystkowiedzący świat.
Niedawno Polskę odwiedziła Milla
Jovovich – modelka i aktorka o hipnotyzującym spojrzeniu. Przy okazji
tej wizyty przeprowadzono kilka wywiadów, zrobiono wiele zdjęć i poddano
Millę miażdżącej ocenie. Wszystko pod płaszczykiem kanonu mody i 
wymogów jakie stawia nawet byłym i nie nastoletnim już modelkom. 
Projektant, Dawid Woliński, oceniając zdjęcia Jovovich powiedział
najpierw, że jest ona świeżo po ciąży – w związku z powyższym biust
kończy się jej w pasie, biodra są za szerokie,  ramiona nie takie jak
trzeba. Ton wypowiedzi i niesmak malujący się na twarzy Wolińskiego
sugerował, że  wstyd  pokazać się publicznie w podobnym stanie i pani
powinna dać sobie spokój z prezentowaniem mody – zaszywając się raczej w
domowych pieleszach i nie obrażając estetycznych gustów wielkiego
świata.
Podobne oceny i wiwisekcje wcale nie
należą do rzadkości. Regularnie na serwisach plotkarskich ukazują się
serie zdjęć gwiazd i gwiazdeczek, opatrzone kąśliwymi uwagami, pytaniami
i zachętami z rodzaju: „zobaczcie jak utyła po ciąży”,  „oceńcie sami
jej figurę”, „ co się stało z jej ponętnym biustem”. 
Kobieta we współczesnej kulturze nie
jest już całością. Składa się z nóg, rąk, bioder, piersi, twarzy – a nie
daj Boże zmarszczek, fałdek, cellulitu i niewłaściwych proporcji jednej
części ciała do drugiej.  Nawet małe dziewczynki oglądają bajki o
modelkach –  wzorują swoje wyobrażenie o kobiecie na lalce Barbie, marzą
o zachwycie w oczach widowni i powiewie wielkiego świata.  Przekaz jaki
otrzymujemy od dziecka brzmi: albo jesteś piękna, albo nie ma Cię
wcale. Media mówią nam, że tylko atrakcyjni osiągają sukces, a koncerny
budują swoje strategie marketingowe na powszechnym pragnieniu ulepszania
swojej fizyczności i pogoni za ideałem. 
Cały świat kręci się wokół kobiecego
pępka, mimo że urody nie da się utrzymać na zawsze, a bycie atrakcyjnym
nie jest gwarantem szczęścia i spełnionego życia.
Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to,
że my kobiety – mimo że mamy świadomość manipulacji  ze strony świata  –
nie jesteśmy w stanie całkowicie wyzbyć się poczucia winy i powrócić do
zdrowej, niezbałamuconej komercją relacji z naszym ciałem. W gorszych
momentach grzęźniemy w poczuciu winy, łapiemy się diet cud jak kół
ratunkowych i oddajemy w ręce chirurga, jakby ten przy okazji liposukcji
miał odessać nam również nadbagaż strachów, lęków i niespełnionych
nadziei.
Dobre ciało czuje, oddycha, nosi,
przytula, karmi, daje miłość, otuchę, wsparcie. Dobre jest to młode
działające bez zarzutu – ale i to kilkudziesięcioletnie – zorane
zmarszczkami, noszące ślady radości i smutków. Ciało kobiety – ale także
mężczyzny –  jest mapą osiągnięć i porażek –  pamiętnikiem wielu lat – 
kapsułą, w której doświadczamy wszystkiego – dobrego i złego.
Marzę o pełnym pogodzeniu się z moim
ciałem. O dialogu z nim bez półuśmieszków, o braku niepotrzebnej
krytyki, o wyłączeniu w głowie skryptów oczekiwań zewnętrznych, o
odwadze bycia bardziej sobą i bardziej dla siebie.
Świat zrobił nam psikusa:  poszedł do
przodu, a nas zostawił w tyle. Marnujemy czas i potencjał na budowanie
muskułów i zgrabnych ud, a nie starcza nam wolnych godzin i lat na to
aby naprawdę zająć się sobą.  
Pytanie tylko, czy da się z tym coś jeszcze zrobić??
Akademia Dobrego Życia
4 komentarze
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
wcześniejsze posty
Nieznajomy
następne posty
O tlenie, przedmiotach i przestrzennej rewolucji

MOŻE CI SIĘ RÓWNIEŻ SPODOBAĆ...

Tradycyjnie z jajem;)

23 kwietnia 2011

U jak życie

11 stycznia 2011

Ta Druga

16 kwietnia 2011

Umieć dobrze wybierać

27 stycznia 2010

Voyage, voyage

17 marca 2011

Ulubieńcy końca zimy i …WPADKA

17 marca 2017

Co kot napłakał

10 grudnia 2012

O działaniu i o Tao

8 maja 2012

O mnie,nie o mnie

23 lutego 2012

Plan

24 marca 2012

4 komentarze

Anonimowy 28 sierpnia 2012 - 15:12

Bardzo masz fajne przemyślenia. Zabłądziliśmy na szczęście są też głosy rozsądku.
Pozdrawiam
Grażyna

napisał: kraszynka 2011/03/28 08:30:14

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
燒烤場 6 października 2018 - 06:04

介紹肌膚保養系列中的唇部護理産品。

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
一般網店 6 października 2018 - 16:15

聯盟行銷

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
醫學美容 精雕五官 Juvederm 透明質酸 cosmedicbook 6 października 2018 - 21:57

防曬粉 BB粉底霜 亮麗柔滑打底乳液 亮麗柔滑控油打底乳液 有機幹細胞修護CC霜 潤澤防曬底霜 礦物質潤澤慕斯 礦物質奇幻粉餅 礦物質蜜粉 完美礦物粉底 控油定妝蜜粉 高清控油粉餅 控油蜜 保濕滋潤噴霧 有機抗氧爽膚噴霧 有機抗敏保濕

Zaloguj się, aby odpowiedzieć

Zostaw komentarz Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

O mnie

O mnie

Witaj, nazywam się Małgosia Dawid, miło mi Cię u mnie gościć! Jestem pisarką, blogerką, a przede wszystkim kobietą, która... [Czytaj dalej]

Facebook

Facebook

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

Ostatnie Wpisy

  • Wrzesień jak Nowy Rok – cykle życia, plany, plony i co tam masz w koszyku?

    30 sierpnia 2025
  • “Po burzy” – nowa książka i start przedsprzedaży!

    12 czerwca 2025
  • Nikt nie przyjdzie cię uratować – o odpowiedzialności za siebie

    16 maja 2025
  • Gdzie ciało przechowuje emocje? Na co warto zwrócić uwagę gdy boli?

    29 kwietnia 2025
  • Po co nam święta? O sensie świętowania. Nie tylko Wielkanocy.

    16 kwietnia 2025

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

  • Facebook
  • Instagram

@2018 - Manufaktura Radości. Realizacja: RekLama Design


W górę
Strona wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony, w celu analizy ruchu na stronie, zapewniania funkcji społecznościowych oraz korzystania z narzędzi marketingowych. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?Zgadzam się