Empatia. Co to takiego? Dlaczego jest ważna? Według definicji, to okazywanie zrozumienia dla potrzeb i emocji innych ludzi (także siebie samego). Bez zajmowania stanowiska, bez dawania rad, bez ustawiania się w opozycji i mniemania, że ja wiem lepiej, co ktoś inny powinien czuć, robić i wybierać.
Empatia – znaczenie, zdolności empatyczne – czy można się tego nauczyć?
Utrata zabawki przez dziecko jest dla niego tak samo bolesna jak utrata korony przez króla.
Empatia w związku – jak zachować się empatycznie w stosunku do partnera/partnerki?
Empatia jest podstawą jeśli mówimy o budowaniu bliskości. Jeśli chcesz, żeby było Wam do siebie bliżej, a nie dalej, pracujcie nad empatyczną komunikacją. Czym nie jest empatia? Nie jest współczuciem, raczej obecnością. Empatia nie jest także poszukiwaniem rozwiązań, pocieszaniem, dawaniem rad czy mówieniem “a nie mówiłem”, “nie jest źle”, “mogło być gorzej”.
Jeśli chcesz się empatycznie komunikować, pamiętaj o tym, że empatia zakłada bycie z ludźmi w trudnych dla nich chwilach, także wtedy kiedy emocje, które w nich widzimy, nie są nam specjalnie na rękę, nie są dla nas wygodne, lub po prostu nie lubimy na to patrzeć.
Świetnie pokazuje to ten filmik:
Empatia – język szakala, język żyrafy (Nonviolet Communication, NVC)
NVC, czyli komunikacja bez przemocy, to termin bardzo związany z empatyczną komunikacją. W dużym skrócie: Marshall Rosenberg wychowywał się w niespokojnej dzielnicy i obserwował niejednokrotnie jak słowa i sposób komunikacji (pozbawiony empatii, nastawiony na “dołożenie” rozmówcy) prowadzi do eskalacji przemocy. Odkrył on, że jeśli zmieni się sposób komunikacji, to przeważnie problemy da się rozwiązać, a konflikty jeśli nie zamknąć to przynajmniej ich nie zaognić.
Szakal – to osobnik, który nastawiony jest do świata negatywnie, nosi w sobie duże pokłady agresji, której nie rozumie. Oskarżenia i groźby, obrażanie, etykietowanie, budzenie poczucia winy – to jego arsenał.
Żyrafa – jest łagodna, ale wcale nie naiwna czy bezbronna. Okazuje zrozumienie i akceptację. Nie skacze do gardła, a obserwuje co się dzieje wokół. Rozpoznaje emocje – tak własne jak i cudze.
Czytaj również:
Świat nie wybacza przegranym, hołubi tylko zwycięzców. Co z tego wynika dla nas wszystkich?
NVC 4 kroki do empatycznej komunikacji
NVC proponuje 4 proste kroki, których znajomość pozwala komunikować się ze sobą bez przemocy i z możliwie największą empatią. Są to:
1. Obserwacja – opisujemy to co widzimy, fakty, bez ocen, bez oskarżeń
Wróciłam dziś do domu i zastałam przepełniony kosz i pełny zlew.
Szakal powiedziałby: Znowu zostawiłeś syf, mam dość tego, że jesteś śmierdzącym leniem!
2. Nazwanie uczuć, postawienie hipotezy:
Kiedy to widzę czuję złość i smutek.
3. Wyrażenie potrzeby
Potrzebuję, abyśmy w jednakowym stopniu dbali o nasz dom i wywiązywali się z naszych umów
4. Prośba – formułuję ją za drugą osobę, pozostawiam możliwość skorygowania:
Czy możemy ustalić co zrobić, aby takie sytuacje się nie powtarzały?
Specjaliści NVC podkreślają, że taki sposób rozmowy sprawia, że mamy szansę dogadać się i empatycznie porozmawiać o naszych problemach – konstruktywnie je rozwiązując. Język szakala sprawia, że przestajemy się dogadywać, skupiamy się wyłącznie na ochronie siebie i eskalujemy konflikt.
3 komentarze
Empatia to fundament człowieczeństwa – choć czasami potrafi i zaciążyć na naszych emocjach, to trudno być bez niej człowiekiem… Uważam, że empatii nade wszystko trzeba "uczyć" facetów. Jeden z moich synów ma w ją, o dziwo, w darze, w drugim staram się ją kształtować, Mężuś wyuczony choć miewa zastoje emocjonalne 😉 Jak to facet 🙂
Gratulacje dla Ciebie i dla synów. Wszystkiego się można nauczyć, w końcu nie każdy dostał w pakiecie;)
Jak zawsze świetnie przekazanie tak istotnego tematu jakim jest empatia. Dziękuję.