Manufaktura Radości
  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt

Manufaktura Radości

  • Strona Główna
  • Psychologia
  • Inspiracja
  • Życie
  • Sklep
  • Kontakt
Bez kategorii

Konsumpcja, która zmienia świat??

written by Manufaktura Radości 13 marca 2010
Konsumentami
jesteśmy wszyscy. Czy mamy zasobny portfel, czy dwa razy oglądamy każde
10 zł – nasze wybory decydują w pośredni i bezpośredni sposób o tym jak
wygląda świat i społeczeństwo, w którym żyjemy; jak traktują nas
pracodawcy,  czy i jaką mamy pracę, jak jesteśmy postrzegani i szanowani
przez wielkie światowe sieci sprzedaży.
Polacy,
po latach komuny nie przyzwyczaili się jeszcze do tego stwierdzenia i
bardziej niż świadomie – wybierają podświadomie – pchani do zakupów
reklamą, przymusem medialnym i podszeptami ego. Trochę tak jak dzieci –
wybieramy to co bardziej kolorowe, ciekawsze, ładniej zapakowane i
mocniej nagłośnione. Nasz gust i smak jest kształtowany gdzieś poza
naszym świadomym umysłem – wybór jest dokonany instynktownie –  bez
zagłębiania się w jego  przyczyny i skutki.  
Produkty
firm dobrze traktujących klientów czy środowisko nie sprzedają się u
nas lepiej – wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez GFK
Polonia na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Społecznie odpowiedzialny biznes
mimo, że znany specom od marketingu i kształtowania wizerunku –  dla
przeciętnego Polaka znaczy bardzo mało. Aż  60 % z nas twierdzi, że
zwraca uwagę na to czy firma, której produkt nabywa postępuje etycznie –
ale nie ma zamiaru za taki produkt płacić więcej. Tylko ok. 27 %
Polaków jest gotowa za etykę w biznesie zapłacić –  mając przy tym
świadomość, że wyższa cena przełoży się pośrednio na wyższą jakość
życia, środowiska i lepsze traktowanie tak konsumenta jak i pracownika.  
Okazuje
się więc, nie po raz pierwszy, że mamy podwójną moralność. Potępiamy
wykorzystujących biednego człowieka pracodawców, przedsiębiorców
nielegalnie lub na wpół legalnie niszczących środowisko naturalne,
kiepskie traktowanie nas – klientów, jednocześnie podkreślając, że liczy
się tylko jedno – CENA.
Idealistami
nie jesteśmy- jak słusznie stwierdza Bolesław Rok z Centrum Etyki
Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego; co gorsza tacy z nas trochę
podwójni  moralizatorzy:  z jednej strony domagający się wysokich
pensji, ludzkiego i przestrzeganego zawsze i wszędzie prawa pracy,
miłych sprzedawców, przyjaznych   firm – najlepiej  przy okazji – bez
naszego wsparcia i udziału.
Zachodnie
społeczeństwa, te trochę dłużej od nas działające na wolnym rynku – już
jakiś czas temu zaczęły odwracać się od nieetycznych firm i wybierać
tak, aby wpływać na świat – ten dalszy i bliższy. Dziś w Wielkiej
Brytanii produkty sygnowane marką Fair Trade
, sprzedają się rocznie za blisko 900 mln euro. Organizacja, która te
produkty wpiera i promuje, za naczelny cel stawia sobie szacunek dla
ludzi i środowiska – stawianie tych dwóch spraw przed zyskiem,
traktowanym jako jedyny właściwy i prawidłowy cel biznesu.
Co
skłoniło jedną ze znanych sieci dyskontowych do zmiany polityki firmy
po skandalu wywołanym przez byłą pracownicę – latami eksploatowaną i
zmuszaną do pracy po godzinach?? Strach – że ludzie w końcu przestaną
przychodzić, że wyrażą swoje oburzenie i   sprzeciw mówiąc : koniec, nie
ważne że tanio, już tu nie kupię.
Czemu
wielkie koncerny sportowe, produkujące buty, piłki, torby w krajach
słynących z taniej siły roboczej, zaczęły po doniesieniach prasowych na
temat wykorzystywania nieletnich pracowników do niewolniczej pracy
panicznie dbać o swoje dobre imię i godne, przyzwoite warunki we
wszystkich swoich fabrykach? 
Tak,
my konsumenci mamy wielką siłę i wielką moc. Każdy wydany dolar, złoty
czy euro – znaczy więcej niż słowo sprzeciwu, niż grymas niezadowolenia,
czy malujące się na twarzy święte oburzenie. Jeśli nie chcemy być
traktowani jak podmioty, jeśli chcemy aby nam i naszym dzieciom żyło się
lepiej i sprawiedliwiej, wybierajmy trochę bardziej świadomie.
Słuchajmy ludzi, nie popierajmy za przysłowiowe kilka groszy tych,
którym poparcie się nie należy, ale tych, którzy na to poparcie pracują i
o nie dbają.
Może
i świat nie zmieni się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale
krok po kroku –jak kropla, która drąży skałę zacznie wracać do wartości,
które są większości z nas bliskie i które chcielibyśmy w naszym życiu
pielęgnować.  
Czy te parę złotych więcej, wydane miesięcznie na nasze zakupy nie jest tego warte??
Dane statystyczne za “Rzeczpospolita” :”Dla klientów ważna jest cena a nie etyka” 03/2010
Akademia Dobrego Życia
3 komentarze
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
wcześniejsze posty
W Płocku wiosny nie widać…
następne posty
Bohaterowie nie z tej bajki

MOŻE CI SIĘ RÓWNIEŻ SPODOBAĆ...

Fotoinspiracje: lato

3 sierpnia 2014

Drzwi – nie wyważaj tych, które są otwarte.

22 października 2012

Cała tajemnica

17 stycznia 2014

Ciężar ponad miarę

29 października 2011

Anhedonia

20 kwietnia 2011

Zmień koło

20 lipca 2012

Stop! Narzekaniu.

29 listopada 2012

Biało za oknem, mróz na policzkach i herbata...

17 grudnia 2009

Czy afirmacje działają?

16 stycznia 2015

Nie daj się

21 maja 2014

3 komentarze

醫學美容 ION MAGNUM cosmedicbook 6 października 2018 - 09:37

Venus Legacy™是第一個,也是唯一一個得到美國食品藥品監督管理局批准,利用4D™技術結合多極射頻(RF)、磁力脈衝、變量脈衝VariPulse™技術(VP)和實時熱力反饋的設備,這使Venus Legacy™能夠提供一個既安全又無痛的療程,並取得理想效果。Venus Legacy™的療程為所有類型的肌膚提供一個100安全和無痛的美容過程,並針對面部、頸部及身體各處,提供以下即時和持久的效果 非手術塑型 減少橙皮紋 減少皺紋 減少皮下脂肪 收緊肌膚

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
一般網店 6 października 2018 - 10:38

搜尋分析

Zaloguj się, aby odpowiedzieć
瑕疵遮瑕膏 6 października 2018 - 13:12

關於林進德醫師、阿德醫師、官方網站及 整形外科、醫美雷射、教育、 案例之討論。

Zaloguj się, aby odpowiedzieć

Zostaw komentarz Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

O mnie

O mnie

Witaj, nazywam się Małgosia Dawid, miło mi Cię u mnie gościć! Jestem pisarką, blogerką, a przede wszystkim kobietą, która... [Czytaj dalej]

Facebook

Facebook

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

Ostatnie Wpisy

  • Świetlik, który nie mógł świecić – opowieść o tym, że czasem nasze prawdziwe światło ukazuje się w ciemności

    2 grudnia 2025
  • Nie możesz rozkazywać swoim siłom witalnym – jak przeżyć końcówkę roku?

    28 listopada 2025
  • “Tam, gdzie kończy się czas” – nowa książka już dostępna

    13 listopada 2025
  • 10 sposobów na zdrowe zamknięcie trudnego rozdziału w życiu

    7 listopada 2025
  • Wrzesień jak Nowy Rok – cykle życia, plany, plony i co tam masz w koszyku?

    30 sierpnia 2025

Newsletter

Dawka inspiracji w Twojej skrzynce? Zostaw e-mail!

  • Facebook
  • Instagram

@2018 - Manufaktura Radości. Realizacja: RekLama Design


W górę
Strona wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego działania strony, w celu analizy ruchu na stronie, zapewniania funkcji społecznościowych oraz korzystania z narzędzi marketingowych. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?Zgadzam się