Kiedy pod koniec października zobaczyłam półki sklepowe uginające się pod naporem czekoladowych Mikołajów, ozdób świątecznych i wiklinowego renifera ze sznurkowym nosem, mało nie padłam trupem. Okres świąteczny niebezpiecznie przesuwa się gdzieś w okolice środka jesieni i uważam, że jest to gruba przesada. To co jednak lubię i co darzę szczególną sympatią w tym bożonarodzeniowym szale to reklamy świąteczne, które w 2018 r. jak co sezon, wydają się być szczególnie wzruszające, odpowiedzialne społecznie i piękne. Mam dla Was kilka propozycji, które, gwarantuję, ogląda się jak film, i które wywołają z pewnością wiele wzruszeń! Zaczynamy?
Jeśli świat marketingu i reklamy to absolutnie nie wasz świat, to śpieszę donieść, że od kilku sezonów reklamy świąteczne przybierają inną niż zwykle formę. Z pewnością pamiętacie historię sygnowaną przez Allegro, w której starszy pan uczy się angielskiego, aby porozmawiać z mieszkającą na Wyspach wnuczką, czy ikeowskie “Zamień się w słuch”.
Twórcy reklam jakiś czas temu zauważyli, że nie wystarczy już dziś opakować towaru w świąteczny papier, czy nakleić kartki “promocja”, aby odróżnić się od konkurencji. Dostrzegli też, że większość konsumentów takich jak Ty czy ja, ma po przysłowiową kokardę wciskania towaru na każdym kroku i reklamę zaczyna traktować jako zło – niekoniecznie konieczne – bo coraz łatwiejsze do ominięcia – przynajmniej w przestrzeni internetu.
Ta sytuacja sprawiła, że twórcy reklam zaczęli zastanawiać się, co zrobić, aby ludzie nie tylko reklam nie omijali, nie chodzili w przerwie filmu do toalety, ale CHCIELI je oglądać, mówili o nich, czy nawet polecali znajomym. Odpowiedzią na to pytanie okazał się storytelling, czyli opowiadanie za pomocą filmu, obrazu, czy opowieści, jakiejś konkretnej, najlepiej poruszającej historii.
Reklama odpowiedzialna społecznie
I tu pojawiła się szansa na to, żeby nie tylko sprzedawać i liczyć pieniążki, ale także mówić o tym, co ludzi boli, zajmuje, cieszy i dotyka. Reklamy, które dziś wybrałam, jak jeden mąż poruszają istotne tematy. Czemu to ważne? Nie każdy dziś pójdzie na film do kina. Nie każdy przeczyta książkę, artykuł, posłucha muzyki czy obejrzy przedstawienie w teatrze. A reklamę, z dużym prawdopodobieństwem obejrzy większość z nas. Jeśli nasze serce przy niej drgnie, jeśli wywoła ona refleksję, wzruszenie, a może nawet zmieni naszą postawę, to jest to po prostu dobra robota.
O czym mówią reklamy świąteczne?
Co ważne z punktu widzenia psychologii, socjologii, naszego społecznego życia, reklamy przestały uciekać od prawdziwych problemów. W spotach, które dziś możecie tutaj obejrzeć mamy nie tylko blichtr i cuda, ale także trudne życiowe historie. Starzenie się, śmierć, oddalenie jednych od drugich, samotne rodzicielstwo, rozwód, bezdomność.
Jeszcze kilka lat temu było to w reklamie nie do pomyślenia, bo świat, który chcieliśmy oglądać był oblany lukrem niczym świąteczny mazurek. To teraz się zmienia i to bardzo, bardzo dobrze.
Ale dość tego gadania! Zobaczcie co wybrałam w tym roku! W zestawieniu są też spoty, które powstały wcześniej niż w 2018, ale ja ich wcześniej nie znałam i uważam za aktualne i godne rozpowszechnienia.
1. HIT: Reklamy świąteczne 2018: Elton John i prezenty, które zmieniają życie
2. Reklamy świąteczne: EDEKA i … sami zobaczcie
3. Reklamy świąteczne 2018 : Ona jest moją mamą 🙂
Gifts That Get ThemAgency: Ogilvy & Mather LondonDirector: Frank TodaroExecutive Creative Director: Jules ChalkleyArt Director: Mark HarrisonCopywriter: Liam ButlerDeputy Executive Creative Director: Sam CartmellAgency Producer: Rachel HoughProduction Company: Moxie PicturesDoP: Ross McLennanEditorial: GPS Editing, STITCHEditor: Joe McNally, Tim HardyGrade: The Mill LondonColourist: Seamus O’KaneVFX Supervisor: Mark BeardallPost Producer: Claire LiffordSound Design: Soundtree MusicSound Designer: Henning KnoepfelComposer: Karl WallingerProducer: Jessica EnsorCountry: United KingdomReleased: November 2018
Opublikowany przez advert.ge Niedziela, 11 listopada 2018
4. Reklamy świąteczne: Allegro i Talizman ( wiem, że zeszłoroczna 🙂
5. Reklamy świąteczne: Apple i podziel się swoim talentem!
Share Your GiftsBrand: AppleAgency: TBWAMedia Arts Lab Los AngelesProduction Company: Buck StudiosSong: Billie Eilish – Come Out and Play Country: United StatesReleased: November 2018
Opublikowany przez advert.ge Wtorek, 20 listopada 2018
6. T-mobile i porozmawiajmy na święta
Listopad jeszcze się nie skończył, a więc istnieje spora szansa, że do tego grona dołączą jeszcze inne wzruszające filmy. Na jakie reklamy świąteczne czekacie?
4 komentarze
Dziękuję! Pierwsze wzruszenia z tytułu Gwiazdki 2018 mam za sobą. Zawdzięczam je Twojemu postowi…Bardzo wspaniały zestaw!!!!
Pokażę go znajomym w trakcie rytualnego, towarzyskiego wypieku pierników 1 grudnia. Z pewnością nada okołoświątecznym rozmowom zupełnie nowego wymiaru. Pozdrawiam przedświątecznie! Joanna
Ja zawsze czekam na reklamy Coca – Coli 😀
W takim momentach zupełnie nie żałuje, że pozbyliśmy się telewizora z domu prawie 6 lat temu
racja, za szybko to wszystko się zaczyna